Co to jest reklama definicja
Kategorie:

Co to jest reklama definicja

Reklamy od wielu lat istnieją w przestrzeni publicznej. Jedne możemy dostrzec chodząc po mieście, inne z kolei czekają na nas w mediach interaktywnych, jak telewizja, radio czy Internet. W zależności od nośnika, na jakim będzie znajdować się reklama, będziemy mieć także nieco inną definicję, czym w istocie reklama jest. Jednak wszystkie te elementy łączy wpływ na konsumenta, by ten zechciał zakupić nasz produkt czy usługi. 

Reklama w przestrzeni publicznej – czy istnieje jednoznaczna definicja?

Definicji tego czym jest dzisiaj reklama znajdziemy w wielu źródłach bardzo dużo. Bowiem reklama na miarę XXI wieku nie jest zupełnie tym samym, czym była jeszcze w wieku ubiegłym. Rynek się zmienił, konsumenci się zmienili i zasady gry również uległy wielu roszadom. Jednak podstawowe kwestie związane z reklamą są niezmienne. Przede wszystkim reklama to wpływ. Wpływ producentów na konsumentów wpływ sprzedawców na pojedyncze jednostki. W przypadku konkurencji na rynku każdy chce, by to jego produkty czy usługi były dostrzeżone. Wiąże się to oczywiście z zyskiem, jaki można wygenerować, jeśli ktoś zdecyduje się zakupić towar. Reklama więc powinna mieć odpowiedni wpływ na konsumenta, by ten wybrał właśnie nas. Drugim czynnikiem, który od kilku lat jest bardzo widoczny na rynku reklam, to nie tylko spełnianie potrzeb konsumentów i dostarczanie im tego, czego faktycznie potrzebują.

Kreowanie potrzeb konsumenta i utwierdzanie w poczucie braku lub niedostatku

Dzisiaj reklama idzie o krok dalej i sama generuje w ludziach potrzebę zakupu. Zwiększony konsumpcjonizm i stworzenie wrażenia, że klient potrzebuje konkretnego produktu jest bardzo istotny. Tak dzieje się w przypadku kosmetyków, gadżetów, nowych mebli, ubrań i wielu innych produktach. Wiąże się to z perswazyjnym przekonywaniem klienta, że jeśli zakupi nasz produkt, to znajdzie się w gronie szczęśliwców, osób na odpowiednim poziomie czy po prostu będzie to świadczyło o naszym dobrym guście i nowoczesnym podejściu. Jest to pewnego rodzaju gra pozorów sprawiająca, że wielu konsumentów faktycznie jest przekonanych o potrzebie posiadania kolejnego czarnego swetra, chociaż w szafie ma już cztery inne.

Reklamy telewizyjne – w jaki sposób są produkowane?

Co to jest reklama definicjaReklama będzie różniła się także w kwestii definicji, uwzględniając różne nośniki. Nieco inaczej działa reklama telewizyjna, puszczana w blokach pomiędzy częściami filmu, a inaczej będzie działać reklama w sieci. Reklama telewizyjna to krótkie filmiki, spoty, które szybko, jasno i klarownie mają przedstawić konsumentom konkretny produkt. Zazwyczaj tego rodzaju reklamy zanim powstaną, to prowadzone są odpowiednie badania opinii publicznej. Na podstawie tego dopiero ustalana jest konkretna grupa odbiorców, czyli target, do którego kierujemy naszą reklamę. Uwzględnia się wówczas wiek aktorów, zróżnicowanie pod względem płci, zajęcia, jakimi się trudnią na potrzeby zagrania odpowiedniej sceny w spocie.. Dzięki temu produkt, który reklamowany jest w telewizji może trafić na podatny grunt, czyli na ludzi, którzy mogą być naprawdę zainteresowani jego zakupem. Produkcja reklam zupełnie inaczej wygląda również w sieci.

Czym różni się reklama internetowa od telewizyjnej?

Reklama wizualna ma przykuwać wzrok odbiorców, zachęcać muzyką, animacją i innymi elementami, które pojawiają się na ekranach telefonów czy komputerów. W przypadku popularnych aplikacji na telefony i reklam, które pojawiają się na nich, producenci stworzyli porządnie działające algorytmy, które bardzo uniwersalnie podchodzą do każdego użytkownika. Dzięki temu można w szybkim czasie zweryfikować i sprawdzić, na jakie elementy zwraca uwagę użytkownik, na jakie punkty patrzy dłużej, a inne bez problemu pomija. Dzięki temu producenci reklam mogą kreować różne rodzaje treści, które trafiają później do konkretnych użytkowników. Dzięki temu zwiększa się znacząco prawdopodobieństwo, że użytkownik skorzysta z reklamowanej oferty lub przynajmniej się nią zainteresuje. Dlatego też jest to element, który posiada mechanizm reklamy internetowej, a którego nie posiada na razie telewizja, czyli zebranie personalnych, indywidualnych preferencji i przełożenie ich na konkretne reklamy.

Reklama poza sferą mediów, czyli przykuwanie uwagi klienta w świecie rzeczywistym

Poza sferą nośników medialnych w postaci telewizji, radia czy Internetu, wciąż mamy do czynienia z reklamami w przestrzeni publicznej. Ma to miejsce na przykład kiedy idziemy chodnikiem, a dookoła możemy dostrzec kasetony reklamowe podświetlające różne nazwy firm i zakładów, jakie mijamy. Tego rodzaju reklamy stosowane są szczególnie w miejscach znajdujących się stacjonarnie. Dzięki czemu potencjalny klient nie musi daleko szukać i z daleka widzi nazwę sklepu czy konkretnego zakładu świadczącego usługi. W przestrzeni publicznej znajdziemy wiele różnych typów reklam. Nie znajdziemy jednak jednoznacznej definicji czym w istocie reklama jest. Będzie to zawsze wpływ jednej strony na drugą i próba przekonania do skorzystania z możliwości zakupu produktów od konkretnego sprzedawcy.