Witaminy - C
Kategorie:

Witaminy – C

Witaminy – C to inaczej kwas L-askorbinowy należący do najsilniejszych antyoksydantów. Aby uzyskać najbardziej przyswajaną dla organizmu formę należy przyjmować naturalną witaminę C. To suplement diety na bazie owoców cytrusowych, aceroli, dzikiej różny pomaga wzmocnić układ odpornościowy, ponadto umożliwia skuteczniejsze wchłanianie żelaza przez jelita. Taki produkt jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tkanki łącznej oraz kostnej. Dlaczego trzeba przyjmować kwas L-askorbinowy? Nasz organizm nie może magazynować witaminy C, dlatego musimy stale ją uzupełniać.

Lekarze zalecają przyjmowanie naturalnej witaminy C:

  • W stanach jej niedoboru i awitaminozy.
  • Palenia tytoniu, nadużywania alkoholu.
  • Niezbilansowanej diety.
  • Dużego wysiłku fizycznego.

Schorzeń przewodu pokarmowego upośledzających wchłanianie witaminy C

A także podczas przeziębienia.

Suplement diety z kwasem L-askorbinowym w kapsułkach, proszku, pastylkach do ssania czy kroplach na przykład z ekstraktem z dzikiej róży to produkt o przedłużonym uwalnianiu. Dlaczego ekstrakt z dzikiej róży został uznany jako najcenniejsze źródło witaminy C? Ponieważ usprawnia funkcjonowanie układu odpornościowego i znacznie ogranicza zachorowanie na infekcje wirusowe. Ponadto pozytywnie wpływa na naczynia krwionośne, wspiera leczenie chorób reumatycznych oraz schorzeń przewodu pokarmowego. Jeżeli ktoś ma problemy z radzeniem sobie ze stresem, odczuwa złe samopoczucie, powinien przyjmować witaminę C pochodzenia naturalnego z ekstraktu dzikiej róży. Osiągnie uspokojenie, ustąpienie niepokoju i będzie mógł spokojnie zasnąć.

Witamina C pochodzenia naturalnego wspiera:

  • Funkcje układu odpornościowego.
  • Ochronę komórek przed stresem oksydacyjnym.
  • Właściwy metabolizm energetyczny.
  • Tworzenie kolagenu zapewniającego prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych, kości, chrząstek, dziąseł, skóry i zębów.
  • Prawidłowe funkcje układu nerwowego.
  • Redukcję zmęczenia.
  • Normalne funkcje psychologiczne.

Witamina C przyczynia się do utrzymania prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego podczas intensywnej aktywności fizycznej i po jej zakończeniu.

Oznaki niedoboru witaminy C

Witaminy - CSzkorbut to choroba spowodowana brakiem witaminy C. Jej objawy to siniaki i obrzęki spowodowane drobnymi urazami, wypadanie włosów, zębów i bóle mięśni mogą być oznakami osłabienia naczyń krwionośnych, tkanki łącznej i kości. Szkorbut nie zniknął całkowicie, więc jego objawy mogą pojawiać się jako zjawisko towarzyszące podczas niektórych bardzo rygorystycznych diet.

Dlatego stosując dietę dla osiągnięcia spadku wagi, należy stale uzupełniać poziom kwasu L-askorbinowego. Do tego celu nie należy stosować syntetycznych suplementów diety, jedynym źródłem dobrze przyswajalnym jest witamina C pochodzenia naturalnego. Jest ona produkowana z ekstraktów owoców takich jak: pomarańcze, cytryny, mandarynki, acerola, dzika róża, aronia. Najlepszą formą, która szybko przenika do organizmu jest proszek, który po rozpuszczeniu w wodzie lub soku jest szybko wchłaniany. Dzieci chętnie przyjmują naturalną witaminę C w postaci pastylek do ssania z dużą zawartością ekstraktu z aceroli i dzikiej róży.

Inne symptomy niedoboru witaminy C u osób dorosłych:

  • Utrata elastyczności naczyniowej.
  • Krwotoki podskórne.
  • Krwawienie w błonach śluzowych i stawach.
  • Inne symptomy niedoboru witaminy C u dzieci:
  • Niespokojne zachowanie.
  • Niedokrwistość, obniżone stężenie hemoglobiny.
  • Występowanie chorób kości.

Ile witaminy C naturalnego pochodzenia należy przyjmować dziennie?

Dla palaczy zalecana dzienna porcja witaminy C wynosi 35 mg więcej niż dla niepalących, ponieważ mają obniżony poziom witaminy C z powodu toksyn z dymu papierosowego. U osób o dużej aktywności fizycznej wymagana porcja witaminy C wzrasta o 10 mg. W przypadku infekcji, podczas gojenia się ran, szybkiego wzrostu lub aktywności fizycznej lub umysłowej, należy przyjąć więcej witaminy C niż zalecana porcja.

Ciekawostką jest to, że w krajach rozwiniętych aż połowa potrzebnej porcji witaminy C przyjmowana jest w postaci preparatów farmaceutycznych, a także napojów i żywności. Nasz organizm nie potrafi samodzielnie jej wytworzyć. W związku z tym dla zachowania zdrowia ważne jest zaspokojenie zapotrzebowania organizmu na tę substancję. Aby to zrobić, można spożywać pokarmy bogate w witaminę C lub suplementy diety produkowane z ekstraktów owocowych, czyli witaminę C naturalnego pochodzenia.

Źródła witaminy C, czyli skąd ją wziąć?

Najlepszym źródłem witaminy C są owoce i warzywa. Witaminę C zawiera większość: owoców cytrusowych, pomidorów, ziemniaków, czerwonej i zielonej papryki, kiwi, brokułów, truskawek, melona. Uzyskanie odpowiedniej ilości witaminy C może być bardzo proste. Spożywanie 5 różnych owoców lub warzyw zapewni organizmowi ponad 200 mg witaminy C. Ale witamina C pozyskiwana z pożywienia jest zużywana podczas długotrwałego przechowywania i przygotowywania. Dlaczego? Działanie kwasu askorbinowego jest stopniowo niszczone przez gotowanie i rozpuszczanie w wodzie.

Skuteczność witaminy C może również zmniejszyć ogrzewanie mikrofalowe. Na szczęście większość źródeł żywności zawierających witaminę C w dużych ilościach (warzywa i owoce) można spożywać na surowo. Jak wiadomo, witamina C jest dobrze rozpuszczalna w wodzie, dlatego nie ma obawy o jej przedawkowanie, ponieważ jest skutecznie wydalana z moczem. W związku z tym, że nie odkłada się w organizmie, należy ją regularnie uzupełniać. Jeżeli ktoś nie chce lub nie może spożywać dużych ilości produktów bogatych w kwas L-askorbinowy, może bezpiecznie przyjmować witaminę C naturalnego pochodzenia z suplementów diety.